Selasa, 19 Januari 2010

Antara.....Nya dan Benar....

Seperti
biasa, setelah pulang dari pejabat dan tiba di rumah, aku
terus duduk berehat disofa sambil melepas penat. Sepertinya aku sangat
malas untuk membersihkan diri dan menunaikan solat.
Sementara anak2&isteri ku
sedang berkumpul diruang tengah.


Dalam
keletihan tadi, aku disegarkan dengan adanya angin dingin
sepoi2
yang menghembus tepat di muka ku.
Selang beberapa lama seorang yang
tak tampak mukanya berjubah putih dengan tongkat
ditangannya tiba2
sudah berdiri di depan mata.


Aku
sangat terkejut dengan kedatangannya yang tiba2 itu.
Sebelum sempat
bertanya..... siapa dia... tiba2 aku merasa dada ku
sesak...sukar
untuk bernafas....namun aku berusaha untuk tetap menghirup
udara seperti biasa.Yang aku rasakan waktu itu ada sesuatu yang
berjalan pelan2 dari dadaku...... terus
berjalan.....kekerongkongku....
sakittttttttt........adooooohhh errrr
sakit......rasanya.

Keluar
airmataku menahan rasa sakitnya,....tidaakkkkkkkk


Oh
Tuhan apa yang telah berlaku pd diriku.....Dalam keadaan
yang masih sukar untuk ku bernafas , benda tadi terus memaksa untuk keluar dari
tubuhku...kkhh......... khhhh..... kerongkonganku
berbunyi.Aduhhh!!!!! Sakit rasanya, amat dan teramat sakit.....
Seolah tak mampu aku menahan benda tadi...
Badanku gementar...
Peluh keringat meluncur deras....mataku
terbelalak..... air mataku seolah2 tak berhenti.Tangan & kakiku
kejang2 sedetik setelah benda itu meninggalkan......
..... aku....... Aku melihat benda
tadi dibawa oleh lelaki misteri itu pergi berlalu
begitu...saja.... hilang dari pandangan.


Namun
setelah itu......... aku merasa aku jauh lebih ringan,
sehat,
segar,
cerah... tidak seperti biasanya. Aku hairan... isteri &
anak2
ku yang sedari tadi ada diruang tengah, tiba2 terkejut berhamburan
ke arahku.. Di situ aku melihat ada seseorang yang
terbujur kaku ada
tepat di atas sofa yang kududuki tadi. Badannya dingin kulitnya
membiru. Siapa dia???????...Mengapa anak2 &
isteriku memeluknya
sambil
menangis...mereka menjerit... histeria .... terlebih
isteriku seolah2
tidak mau melepaskan orang yang terbujur tadi... Siapa
dia.............???????? Betapa terkejutnya aku ketika
wajahnya
dibalikkan. Dia........ dia....... dia mirip dengan
aku.... ????? ada apa
ini
Tuhan...????????ohhh tidakkkkk



Aku
cuba menarik tangan isteriku tapi tak mampu..... Aku cuba
pula untuk merangkul anak2 ku tapi tak berjaya. Aku cuba jelaskan
kalau itu bukan aku. Aku cuba jelaskan kalau aku ada di sini.. Aku
mulai berteriak.....
tapi mereka
seolah tak mendengarkan aku. Seolah mereka tak
melihat aku...
Dan
mereka terus-menerus menangis.... aku sedar.. aku sedar
bahawa
lelaki yang misteri tadi telah membawa rohku. Aku telah mati...
aku telah mati.
Aku
telah meninggalkan mereka .. tak kuasa aku menangis....
berteriak......Aku tak kuat melihat mereka menangisi
mayatku.

Aku
sangat sedih.. selama hidupku belum banyak yang kulakukan
untuk
membahagiakan mereka. Belum banyak yang telah
kulakukan untuk
membimbing mereka. Tapi waktuku telah habis.......
Masaku telah terlewat........ aku sudah dikembalikan pada saat aku
terduduk disofa hari ini
setelah penat seharian bekerja.Sungguh,,,,bila aku tahu aku
akan mati,
aku akan membahagikan waktu2 ku, bila harus bekerja, beribadah,
untuk keluarga dll.



Aku...........................menyesal ,aku terlambat menyedarinya.
Aku mati dalam keadaan belum sholat.
Oh Tuhan,,,,,
Kumerintis,aku menangis kumeratap aku mengharap..
aku meminta agar dihidupkan semula agar dapat kembali ke dunia yang nyata....
aku tidak mahu mati dulu sebelum bertaubat...biarlah itu setakat bermimpi.........Aminnnn

JIKA kalian masih hidup dan
masih bisa membaca bicara dalam blog ku ini sungguh aku amat sangat bahagia. Karena kalian
MASIH mempunyai waktu untuk bersimpuh, mengakui segala dosa &
berbuat kebaikan sehingga bila mana maut menjemputmu kelak kamu telah berada pada keadaan yang lebih bersedia.



Sebarkan,panjangkanlah buah bicara dakwah ku ini kepada orang terdekat Anda,
dan kepada saudara2 yang lain
untuk melakukan hal yang sama jika ada kekuatan.....dalam diri kalian Yang jelas jika Anda tidak meneruskan
bibit2 resah dalam bicaraku ini,
maka Anda telah mensia2 kan kesempatan untuk saling
menasihati dalam
kebenaran dan beramal shalih. Jika anda lakukan dengan
ikhlas
insyaAllah Anda akan menuai kebaikan.



Mari berlumba dalam kebaikan........?
Sesungguhnya Allah Tidak Dapat Mengubah Nasib Sesuatu
Kaum Itu,
Melainkan Mereka Sendiri Yang Mengubah Diri
Mereka??..




Tiada ulasan:

Catat Ulasan